Del 4 al 26 d’Abril del 2011
Sala Polivalent del Mirador
Castellar del Vallès-Barcelona
Caminar
Som
quatre artistes: Ada Terceño, Domènec Triviño, Juan Francisco Segura i
Aurora Matarín, que en diverses ocasions, quan el tema o bé l’espai ens
ho ha permès, hem treballat en grup. Aquesta sala del Mirador és una
d’aquestes ocasions que ens ofereix la possibilitat de fer un treball en
conjunt, una recerca comuna, un caminar junts.
Per
Francis Alys, el caminar és la transformació més primitiva que el ser
humà ha fet sobre el paisatge. La transformació del caminar sobre el
paisatge ha estat una transformació simbòlica (no física) del paisatge.
Quan les persones caminen desplacen matèria marcant un recorregut que
separa espais i en relaciona d'altres. Quan algú ha passat per un lloc
sempre n'ha deixat traces. Per això es diu que el caminar és la primera
arquitectura. A la vegada, el desplaçament no només és una translació en
l’espai, sinó que també és una eina de pensament, és una eina de
fricció, que pot crear espais de resistència, és una eina d’especulació.
El sol moviment és ja una opció política.
El
caminar és també un instrument de creació. L’activitat que transforma
la matèria és essencial al pensament. La font d’aquest concepte és de
Paul Valéry. Ell mateix afirma que el poema El cementiri marí, es
va iniciar en ell per un cert ritme d’una passejada, en caminar, li van
sorgir els versos francesos de deu síl·labes, tallat en quatre i sis.
Ell encara no tenia cap idea que pogués omplir la forma. A poc a poc,
mentre passejava, les paraules flotants es van fixar, determinant
progressivament el tema i el treball, un llarg treball, es va imposar.
Recorregut
Proposem un recorregut, un itinerari urbà, inventar una vitalitat, traçar una via en funció dels accidents. Serà “ Sight Specific Art” perquè
els 4 trams que generarem es donen en tot espai urbà possible i perquè
seran els llocs en si, el contingut de cada obra. Però no serà
“específic” en el sentit que el recorregut no tindrà una correspondència
física amb cap ciutat concreta.
Els 4 trams
Tram 1 El centre Ada Terceño
Tram 2 La perifèria Aurora Matarín
Tram 3 La xarxa Domènec Triviño
Tram 4 L’imaginari Juan Francisco
Els 4 trams
Aquest moviment que proposem s’estructurarà a traves de 4 trams. Aquests trams son comuns a tota ciutat. Son els següents:
Tram 1 El centre Ada Terceño
En
un context dens, híbrid i dinàmic com la ciutat actual, hi ha molts
centres, o no tots els centres estan al nucli. El centre es el lloc
on concorren les persones per exercir alguna activitat, o una entitat
creada des de les institucions que concentra. Reflexionar sobre
l’aparició de noves corones, noves circumferències, sobre la
difuminació, la ciutat difusa.
Tram 2 La perifèria Aurora Matarín
Els
marges de la ciutat, per fer servir una paraula “derridiana”. No es
tracta d`una perifèria geogràfica, sinó de la reflexió entorn els
límits. Una persona, un activitat, un objecte, un edifici, tot i
situar-se al centre geogràfic d`una ciutat, en realitat, pot estar en el
seu límit, a l`extrem , a les afores, marginat.
Tram 3 La Xarxa Domènec Triviño
D`entrada es el carrer, l`espai públic i la
via de comunicació. Un carrer que té una replica en la retícula del
subsòl. Son les funcions lligades al desenvolupament tècnic de la
ciutat: canalitzacions d`aigua, i xarxes d’informació. Si prenem el
concepte de “no-lloc” de Marc Auge, la xarxa pot ser el vehicle de
transport en si, els espais en els quals es transita o es flueix. Per
Marc Auge entre els “no-llocs” paradigmàtics hi ha: les autopistes i els
habitacles mòbils anomenats “mitjans
de transport” ( avions, trens, automòbils), els aeroports i les
estacions ferroviàries, les estacions aeroespacials, les grans cadenes
hoteleres, els parcs d`esbarjo o els supermercats.
Tram 4 L`imaginari Juan Francisco Segura
El
territori es el lloc físic, però també el sentit de comunitat, son
relacions compartides. Al lloc on vivim hi ha elements físics, però
també hi ha elements que no son físics, son de l`imaginari. Potser no
podem canviar un carrer, però podem canviar la manera com el veiem. Per
això l`imaginari pot ser un instrument de transformació.
Es tracta d`estudiar el capital simbòlic i de com podem crear elements
que siguin part del capital simbòlic del nostre lloc. Hi ha institucions
que es dediquen a crear valors, que generen coneixement que l`administren i el difonen. Hi ha uns processos que també poden ser de destrucció del capital simbòlic. El capital simbòlic pot ser eliminat o desnonat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario